Stuur je reactie via dit formulier

Onderwerp
Je e-mail
Je naam
Je reactie

Reacties - bijgewerkt tot 6 juli 2007

005/Marcel Wiedenbrugge 4-07-2007
(Commentaar en links toegevoegd door web master, RL)

Dank je voor plaatsen van het artikel over peak oil. Een goede samenvatting van wat er wereldwijd op het internet over te vinden is en een uitermate belangrijk thema.
Persoonlijk ben ik van mening, dat de kans dat het doemscenario uitkomt groter is dan dat dit niet gebeurt. Ik zou daar een aantal argumenten aan willen toevoegen:

  • Mensen leven voornamelijk bij de waan van alle dag. De meeste mensen kunnen en willen niet verder vooruitkijken dan de dag van morgen. Als morgen de benzinepompen sluiten...ach, dat zien we dan wel (op de achtergrond denkend, dat dat toch niet gebeurt...)
    (RL: Juist in de VS gebeurt dat nu al wel - een nijpend benzinetekort door een overstroming van een lokale raffinaderij in Coffeyville (Kansas) in combinatie met het begin van de vakantie - de "driving season")
  • Ons economisch stelsel is ingesteld en gebaseerd op continue groei en oneindigheid van (materiële) behoeften. Hier heeft met name de marketing theorie haar steentje aan bijgedragen. Het is in toenemende mate duidelijk dat dit onbegrensde streven (en verlangen) naar steeds toenemende materiële welvaart op termijn niet meer haalbaar is. De gedachte, dat technologische vooruitgang dit probleem wel zal oplossen is behoorlijk utopisch.
  • Eigen belang prevaleert boven algemeen belang. Dit zorgt ervoor, dat feitelijke veranderingen in gedrag alleen dwingend van bovenaf kunnen worden opgelegd, echter door de grote onderlinge mondiale (welvaarts-)verschillen is uniformiteit op een globale schaal niet eenvoudig te realiseren.
  • Evenwicht: volgens de alom bekende economische theorie van vraag en aanbod zal er altijd evenwicht ontstaan via het prijsmechanisme. Het is in dit kader dus interessant om te weten hoe evenwicht tot stand komt indien door een gebrek aan aanbod (van olie) er grote marktverstoringen gaan plaatsvinden. Doordat olie diepvertakt met alle economische sectoren verbonden is, zal een verstoring van de vraag/aanbod situatie vergaande gevolgen met zich meebrengen. Evenwicht zal er vroeg of laat altijd zijn, de vraag is echter op welk niveau (en tegen welke prijs) dit evenwicht tot stand komt.
  • Gedrag: menselijk gedrag is een van de moeilijkste factoren om te beinvloeden. Het feit dat iemand vanuit Nederland twee keer per jaar naar Australie vliegt, vloeit voornamelijk voort uit het feit dat die persoon zich dat kan permitteren. Zolang prijzen dus relatief laag blijven, zal dit gedrag zich niet veranderen.
Om iets te veranderen zul je natuurlijk ergens moeten beginnen. Ik begrijp ook wel, dat regeringen huiverig zijn om dit soort onderwerpen te gaan bespreken. Dit is dus typisch een onderwerp wat voor op de agenda's van organisatie's als de UN en WHO zou moeten staan.

Feitelijk zouden een hoop problemen opgelost worden als we zouden beginnen om de groei van de mensheid aan banden te leggen, sterker nog, deze zou sterk moeten inkrimpen. Echter ik vrees dat de praktijk hier zelf eerder voor 'oplossingen' zal zorgen, dan dat de mensheid hier zelf toe in staat is.
Nogmaals dank voor het initiatief.
Groeten,
Marcel


Hai Marcel,
Bedankt voor je bericht.
Wat de inhoud betreft, ik denk dat we het wel met elkaar eens zijn dat de toekomst voor westerse, geïndustrialiseerde samenlevingen niet zo rooskleurig is, als de meeste mensen als vanzelfsprekend aannemen.
Peak Oil speelt daarbij een rol en klimaatverandering zeker ook, maar ik ben bang dat de grootste rampen zullen voortkomen uit wat mensen en vooral hun overheden, NGO's en internationale instellingen daaraan en daartegen gaan doen.
Alle moderne - op een overvloed aan goedkope energie gebaseerde - verworvenheden worden beschouwd als 'rechten' en in plaats van een besef dat we gas terug moeten nemen, zien we dat we ons collectief juist als gekken gaan inspannen om tenminste te houden wat we hebben en er nog een flinke schep bovenop doen. Voordat olie echt een schaars goed wordt, moeten en zullen we alternatieven hebben om onze levensstijl in stand te kunnen houden. Alles zal daarvoor moeten wijken.
Kolencentrales schieten als paddestoelen uit de grond, de afkeer van kerncentrales begint al te verdampen en de voedselvoorziening wordt opgeofferd aan de productie van ethanol en andere biobrandstoffen. In de slotfase van het olietijdperk gaan de laatste restjes regenwoud voor de bijl en worden de laatste aquifers leeggepompt. En wat dan?
Intussen groeit de wereldbevolking met zo'n 80 miljoen mensen per jaar aan, een blinde en onherroepelijke keuze voor het definitieve horrorscenario.
Illusies zijn ons laatste verweer tegen wanhoop...
of om met een motto van Jim Kunstler te besluiten: 'All is well', of bedoelt hij: 'Oil is well'?
Ronald Langereis


004/Jim Kunstler 17-11-2006
Dear Jim,

Your weekly column is my Monday afternoon's treat. Kind of like your vitriolic style.
As to your constant hammerings on railroad reconstruction, one should think twice before setting out on such a track.
Trains Italy stalled by copper theft

In the throes of an oil-crash, will there be enough power left, electrical and governmental, to run a system that is so vulnerable to sabotage, disturbances, strikes, and rolling black-outs?

Kind regards,
RL


Ron--
   Golly, I dunno that you can argue legitmately we shouldn't reconstruct railroads because people might steal shit.
   I expect we would have trouble with electric power generation some years ahead.    But, again, I dunno if that's an argument for doing nothing about rail.

Jim
"It's All Good"


Jim,

Thanks for your reply.
The point I want to make is:
When there will be a meltdown of the fabric of society on a scale you are predicting for the near future, why bother to reconstruct a sophisticated railroad system?
In the turmoil of the times it will be ripped up in no time by scavengers to make an extra buck, however inflated.

On the other hand, a society in dire straights should offer its people every nook of hope it can provide.
A railroad reconstruction initiative may be one of those things, a common goal to flock to, a source of pride even, and a focus to maintain social stability. In that respect, I can hardly imagine a more practical and profitable project.

Nevertheless, I'm of your age, and I'ld be surprised to see it happen in our lifetime. It will take a generation of gas-deprived ex-suburbian Luddites to cool down to practicalities, don't you agree?

Keep it up,
Ronald


>> When there will be a meltdown of the fabric of society on a scale you are predicting for the near future, why bother to reconstruct a sophisticated railroad system? <<

I didn't predict a meltdown of society per se. I wrote in my book that there was a probability of serious turbulence. That doesn't mean people should just give up, roll over and die.

Jim
"It's All Good"


Jim,

Like you, I'm not a fatalist, and we both agree on the point of coming 'turbulence'.
It will be this very turbulence that sets the stage for a police state, and this police state will create the ideal psychological circumstances for railroad reconstruction, and running them punctual as well.
Some of my Italian EU-neighbors can still remember this chain of events.
Wasn't that you quoting Mark Twain on the rhyming capacities of history?

All the best,
Ronald


>> It will be this very turbulence that sets the stage for a police state, and this police state will create the ideal psychological circumstances for railroad reconstruction <<

Ronald--
   I agree that the chance for autocracy to assert itself is pretty high.
   Here, in America, it could come about as the habitually passive and complacent public discovers what terrible trouble it is in, and begs some "authority" to tell them what to do to save their asses.

Jim
"It's All Good"


003/Alan Wartes 1-07-2006
Een artikel waarin niet de techniek centraal staat, maar de maatschappelijke ongelijkheid en de daaruit voortvloeiende chaos die om zich heen grijpt, nog voordat er van een echte olie-"crunch" sprake is, So Long, Hydrocarbon Man. Ik ben dezelfde mening toegedaan: mensen, als groep, accepteren geen achteruitgang van hun welvaartsniveau; zodra ze met beperkingen en ongemakken worden geconfronteerd, gaan ze de straat op om hun "recht" te halen, uiteindelijk ook in het "rijke" westen. Dat gaat van kwaad tot erger, want niemand kan een "oplossing" bieden. Wee degenen die de "schuld" krijgen van de misère, de rijken, de zakkenvullers en de gebruikelijke zondebokken.
Zie ook de bijbehorende website met door de auteurs gemaakte filmpjes.


002/Rembrandt Koppelaar 11-09-2005
Beste heer Langereis, ik vroeg mij af of u op de hoogte bent van het bestaan van de Stichting Peak Oil Nederland. Wij hebben een website op www.peakoil.nl
Ik zal binnenkort een link op onze website zetten naar uw website.


001/Ronald Langereis 27-08-2005
Wie vandaag "Peak Oil" intikte in Google 'Zoeken in het Nederlands' vond 3.420 hits. Wereldwijd zoeken gaf een resultaat van ca. 638.000. Peak Oil is in Nederland beslist geen 'hot topic', veel minder dan in Frankrijk: 10.900, Duitsland: 27.800 en de UK: 40.100 hits. De geringe belangstelling bij ons moet iets te maken hebben met de nagenoeg absolute 'radiostilte' rond dit heikele onderwerp, die door de media en onze regering in acht wordt genomen. 'Geen paniek,' denken ze in Den Haag. Zouden ze niet begrijpen, dat de paniek op een gegeven moment toch wel losbreekt en dat je dan als regering weinig vertrouwen krijgt, eerder woede, als je terecht verweten kan worden dat je geen maatregelen hebt getroffen en dat je bovendien de mensen niet van tevoren hebt geïnformeerd.

Terug
naar hoofdartikel